Op maandagavond 16 september zat Buurthuis Irene bomvol tijdens de Stadstafel, georganiseerd door stadsraad Hart voor Willemstad en gemeente Moerdijk. De bijeenkomst was een belangrijk moment voor de inwoners van Willemstad om mee te praten over de toekomst van hun stad. Twee grote onderwerpen stonden in de schijnwerpers: de ontwikkelingen rondom het Havenfront en het Vakantiepark Bovensluis. Deze projecten hebben niet alleen een impact op de leefomgeving en infrastructuur van Willemstad, maar roepen ook sterke emoties op bij zowel tegenstanders als voorstanders.
Wisseling van het voorzitterschap
De avond begon met een symbolisch moment: na tien jaar nam Caesar Luikenaar afscheid van zijn rol als voorzitter en droeg hij het stokje over aan Willem Manneke. Luikenaar werd door de nieuwe voorzitter uitgebreid bedankt voor zijn jarenlange inzet en de vele zaken die hij voor de leefbaarheid van Willemstad heeft gerealiseerd. Luikenaar blijft actief als bestuurslid in de stadsraad.
Vakantiepark Bovensluis
Arjan Oostdijck gaf namens de werkgroep een presentatie waarin de huidige status en de zorgen van Hart voor Willemstad rondom deze ontwikkeling werden belicht.
Het voormalige campingterrein, waar voorheen zo’n 240 stacaravans stonden, zal plaatsmaken voor 367 vakantiewoningen, waarvan het merendeel bestemd is voor grotere groepen van 6 tot wel 14 personen. Dit betekent dat het park in de toekomst plaats zal bieden aan meer dan 2.000 gasten, bijna evenveel als het huidige inwoneraantal van Willemstad zelf .
De zorgen van Hart voor Willemstad richten zich vooral op de forse toename van verkeersbewegingen en daarmee de toename van verkeersonveiligheid. Uit cijfers van de gemeente Moerdijk blijkt dat deze uitbreiding zal leiden tot 1.600 extra autobewegingen per dag, wat neerkomt op meer dan 500.000 autobewegingen per jaar . De smalle dijkwegen, zoals de Oostdijk, zijn niet geschikt voor deze enorme verkeersstroom, met gevaarlijke situaties voor zowel auto’s, fietsers als voetgangers tot gevolg. Op deze wegen kunnen momenteel nauwelijks twee auto’s elkaar passeren, en de verkeersveiligheid voor inwoners en toeristen komt hierdoor ernstig in het geding .
Hart voor Willemstad heeft in eerdere brieven aan de gemeenteraad aangedrongen op het opstellen van een uitgebreid verkeersplan voordat de omgevingsvergunning wordt verleend . Dit plan moet duidelijk maken hoe het verkeer veilig kan worden afgehandeld zonder de kwetsbare infrastructuur verder te belasten. De gemeente heeft aangegeven dat de uitbreiding binnen het bestemmingsplan past, maar Hart voor Willemstad betwist dit. Volgens het bestemmingsplan mogen ontwikkelingen de verkeersdruk op smalle polder- en dijkwegen niet verder vergroten.
Daarnaast vindt Hart voor Willemstad dat de initiatiefnemer dient bij te dragen in kosten van de infrastructurele aanpassingen en dat deze niet volledig afgewenteld kunnen worden op de Willemstadse en Moerdijkse belastingbetaler.
De wethouder erkende tijdens de Stadstafel de zorgen en benadrukte dat er inderdaad een periode zal zijn waarin het vakantiepark al operationeel is, terwijl de noodzakelijke infrastructurele aanpassingen nog niet zijn gerealiseerd. Desondanks werd beloofd dat er snel een verkeersplan zal worden opgesteld.
Hart voor Willemstad heeft aangegeven zich niet neer te leggen bij een afname van de verkeersveiligheid en zich in te spannen om verkeersmaatregelen onderdeel uit te laten maken van de omgevingsvergunningaanvraag
Havenfront
De ontwikkelingen rondom het Havenfront in Willemstad blijven de gemoederen bezig houden. Tijdens de Stadstafel werd opnieuw uitgebreid stilgestaan bij de plannen van een projectontwikkelaar om een hotel en twee appartementencomplexen aan de Lantaarndijk te realiseren. Het project, dat voorziet in een hotelcomplex met 80 kamers en twee appartementencomplexen met elk zeven woningen, roept echter veel weerstand op bij een deel van de bewoners. Met name de voorgestelde woonfunctie in de appartementen, die niet binnen het huidige bestemmingsplan past, en de impact op het historische karakter van Willemstad zorgen voor verdeeldheid.
De stadsraad Hart voor Willemstad heeft aangegeven kritisch te blijven kijken naar de ontwikkelingen. Zij benadrukken het belang van een open dialoog tussen voor- en tegenstanders van het project. Voor Hart voor Willemstad is het cruciaal dat de inwoners van de stad goed geïnformeerd blijven en dat hun stem gehoord wordt in het besluitvormingsproces.
Hoewel de plannen van de projectontwikkelaar grotendeels passen binnen het bestemmingsplan, maakt de toevoeging van de woonfunctie het noodzakelijk dat er een BOPA (Bijzondere Ontheffing Planologische Activiteiten) is aangevraagd. Deze ontheffing stelt de gemeente in staat om onder bepaalde voorwaarden af te wijken van het bestemmingsplan, mits er voldoende aandacht is voor de leefomgeving, veiligheid en verkeer.
De werkgroep Willemstad Weerbaar, een groep betrokken inwoners, heeft sterke bedenkingen bij de plannen. Guus van den Bosch, woordvoerder van de werkgroep, uitte tijdens de bijeenkomst scherpe kritiek op het volledige project. Volgens de werkgroep zou de bouw van het hotel en de appartementen het open zicht op en vanaf het Hollands Diep verstoren en het historische karakter van de vestingstad aantasten. De werkgroep is van mening dat de stad moet worden beschermd tegen grootschalige nieuwbouwprojecten die niet in harmonie zijn met de bestaande omgeving.
Een belangrijk punt van kritiek van de werkgroep betreft de omgevingsdialoog die door de projectontwikkelaar is opgezet via het zogenoemde DromenLab. Het DromenLab werd geïnitieerd om input van de inwoners te verzamelen over de toekomstige ontwikkelingen van het Havenfront. Hoewel het proces bedoeld was om de wensen en ideeën van de gemeenschap te verzamelen, heeft de werkgroep Willemstad Weerbaar twijfels over de representativiteit en onafhankelijkheid van dit participatieproces. Volgens de werkgroep was de opkomst bij het DromenLab laag en zijn de resultaten niet representatief voor de wensen van de volledige bevolking. Bovendien werd het DromenLab uitgevoerd door een bureau dat door de ontwikkelaar zelf is ingehuurd, wat volgens Willemstad Weerbaar de neutraliteit in twijfel trekt. Ze hebben dan ook opgeroepen dat de resultaten van het DromenLab door Hart voor Willemstad en de werkgroep Havenfront getoetst worden, voordat er verder gegaan wordt met de realisatie van het project.
Tijdens de Stadstafel sprak Willeke Fiere van Jachthaven Willemstad zich positief uit over de plannen voor het Havenfront, waarmee zij een ander geluid liet horen te midden van de kritische stemmen. Volgens Fiere biedt de komst van het hotel en de appartementen aan de Lantaarndijk grote kansen voor Willemstad, met name op het gebied van toerisme, werkgelegenheid en het vergroten van de economische vitaliteit van de stad. Ze wees erop dat het project, dat al 20 jaar in ontwikkeling is, Willemstad de broodnodige impuls kan geven om het toeristische seizoen te verlengen en daarmee ook de inkomsten voor lokale ondernemers en de gemeente via toeristenbelasting te vergroten .
Een van de belangrijkste voordelen die Fiere benoemde, is de aanleg van een wandelpromenade langs het water. Dit pad zou niet alleen de toegankelijkheid van het gebied verbeteren, maar ook het uitzicht op het Hollands Diep versterken, waarbij inwoners en bezoekers op bankjes van het prachtige uitzicht kunnen genieten. Volgens Fiere zou deze toevoeging een positieve impact hebben op het recreatieve aanbod van de stad en het havenfront aantrekkelijker maken voor zowel inwoners als toeristen .
Fiere sprak ook haar waardering uit voor het feit dat in de nieuwe plannen de toeristische en recreatieve functie van het gebied behouden blijft, wat in eerdere voorstellen niet het geval was. Ze benadrukte dat toerisme de “levensader” is van Willemstad en dat zonder toerisme de stad zou verworden tot een openluchtmuseum zonder levendigheid of economische dynamiek. Volgens haar draagt het project niets af aan het historische erfgoed van de stad, maar voegt het juist een nieuwe dimensie toe aan de bestaande kwaliteiten van het gebied .
Daarnaast ging Fiere in op de bredere voordelen van de ontwikkeling, waaronder extra werkgelegenheid voor de lokale bevolking en de bouw van nieuwe woningen, waar in Nederland grote behoefte aan is. Ze onderstreepte dat het hotel niet alleen voor extra verblijfsrecreanten zorgt, maar ook voor een aanzienlijke aanvulling op de toeristenbelasting, vergelijkbaar met de inkomsten uit de havens. Dit geld zou kunnen worden ingezet voor andere belangrijke projecten in Willemstad, zoals de aanleg van een veilig fiets- en wandelpad richting de sluizen .
Tot slot riep Fiere de tegenstanders van het project, waaronder de werkgroep Waakzaam Willemstad, op om het gesprek aan te gaan en gezamenlijk naar oplossingen te zoeken in plaats van zich te verzetten tegen het project. Volgens haar is er zorgvuldig gewerkt aan de huidige plannen, waarin ook de aanbevelingen van lokale burgers en ondernemers zijn meegenomen. Het is nu tijd om de plannen eindelijk te realiseren en Willemstad de impuls te geven die het verdient.
De verantwoordelijke wethouder Dingemans van de gemeente Moerdijk erkende de zorgen van de tegenstanders, maar benadrukte dat de projectontwikkelaar binnen de grenzen van het bestemmingsplan opereert en zorgvuldig te werk gaat. Hij gaf aan dat de gemeente, naast de geplande bouw, ook aandacht heeft voor de bredere ontwikkeling van het gebied, waaronder de aanleg van een vrij-liggend wandel- en fietspad richting Fort Sabina en de herinrichting van de pier als recreatiegebied. De plannen omvatten ook de aanleg van een speeltuin, die moet bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het Havenfront.
Verder gaf hij aan dat de door deelnemers van de Stadstafel geuite zorgen serieus worden genomen en dat hij van Hart voor Willemstad verwacht meer duidelijkheid te krijgen over het draagvlak voor het initiatief. De informatie die Hart voor Willemstad verzamelt, zal vervolgens worden gedeeld met de gemeenteraad en meegenomen in het haalbaarheidsonderzoek..
De discussie over het Havenfront laat zien dat er een duidelijke kloof bestaat tussen de verschillende betrokken partijen. Waar de een vooral kansen ziet voor toerisme en economische ontwikkeling, waarschuwt de ander voor de aantasting van het historische karakter van Willemstad. In de komende maanden zal duidelijk worden of de gemeente de BOPA goedkeurt en hoe de plannen verder worden uitgewerkt. De rol van de stadsraad Hart voor Willemstad, die toeziet op een eerlijk en transparant participatieproces, zal daarbij van groot belang zijn.
Sociale Huur
Binnen het thema wonen kwam de schaarste aan sociale huurwoningen aan bod. De werkgroep Sociaal Huren presenteerde gegevens waaruit bleek dat er meer dan 2.000 inschrijvingen waren voor de laatste beschikbare sociale huurwoning. Hart voor Willemstad pleitte voor een huisvestingsverordening, waarin wordt vastgelegd dat 50% van de vrijkomende sociale huurwoningen wordt toegewezen aan lokale woningzoekenden met een binding aan de kern. Dit zou bijdragen aan de sociale cohesie binnen de gemeenschap.
Wethouder Dingemans liet weten dat de gemeente de mogelijkheden van zo’n verordening onderzoekt en dat er in januari 2025 een raadsvoorstel komt.
Willemshof
Marten Meijer presenteerde tijdens de Stadstafel het bijzondere woningbouwproject “Willemshof,” dat zich richt op de bouw van ongeveer 19 seniorenwoningen op het voormalige volkstuinencomplex in Willemstad. Dit project is een coproductie tussen de gemeente Moerdijk en de vereniging CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) Willemshof, waarin inwoners samenwerken om hun eigen nieuwbouwproject te realiseren. De woningen worden levensloopbestendig en bieden een mix van vrijstaande huizen, twee-onder-een-kapwoningen en rijwoningen. Hoewel het plan zich nog in de haalbaarheidsfase bevindt, verwacht men dat halverwege 2025 duidelijk zal zijn of het project financieel en ruimtelijk mogelijk is. Als alles volgens plan verloopt, zouden de eerste werkzaamheden in 2026 kunnen starten.
Kogelvangers
Voetbalvereniging Kogelvangers kreeg afgelopen week goed nieuws: de gemeenteraad heeft 3,1 miljoen euro gereserveerd voor de bouw van een nieuw clubgebouw op het sportpark aan de Grintweg. Eerder dit jaar raakte de vereniging verwikkeld in een politieke rel, maar met het goedgekeurde compromis kan de bouw eindelijk van start gaan. Het nieuwe gebouw krijgt acht kleedkamers en wordt zo duurzaam mogelijk opgezet. Voorzitter Ton Schröder sprak van opluchting: “We zijn vooral blij met het resultaat. Nu kunnen we eindelijk vooruit.”
Multifunctionele accommodatie (MFA)
Tot slot werd er een belangrijke update gegeven over de plannen voor de bouw van een multifunctionele accommodatie (MFA) in Willemstad. Nu de impasse rond de verplaatsing van voetbalvereniging Kogelvangers is opgelost, kan er vaart worden gemaakt met de verdere ontwikkeling van de MFA. Dit gebouw zal onderdak bieden aan een basisschool, kinderopvang, buurthuis en gymzaal, en dient als een belangrijke ontmoetingsplaats voor jong en oud. De MFA zal een grote bijdrage leveren aan de sociale cohesie in de stad. De eerste stappen zijn al gezet, zoals de selectie van een ontwerpteam, en de verdere ontwikkeling zal nu in een versnelling komen.
Dialoog blijft essentieel
De avond werd afgesloten met de boodschap van Hart voor Willemstad en wethouder Dingemans dat een open en respectvolle dialoog van groot belang is voor de toekomst van de stad. De diverse plannen roepen uiteenlopende meningen op, maar door gezamenlijk in gesprek te blijven, kan tweespalt binnen de gemeenschap worden voorkomen.
De volgende Stadstafel zal plaatsvinden op 9 december 2024, waar verdere updates over deze belangrijke projecten worden verwacht.
Deel jouw mening
Jouw mening is van belang, vertel ons wat jij van de ontwikkeling rond het Havenfront en het vakantiepark Bovensluis vindt.